Je bekijkt nu Bolt-snaps knopen

Bolt-snaps knopen

Een vraag die regelmatig langs komt hier op het duikcentrum: hoe knoop ik nu het beste een bolt-snap aan mijn manometer, long hose, back-up lampje etc. Dus ik dacht: laat ik eens wat tijd steken in een blog met foto’s zodat ik het niet zo vaak meer voor jullie hoef te doen ;).

Allereerst: er is niet slechts één manier om een bolt-snap te knopen, er zijn er vele. Dit is míjn manier.

Bolt-snaps? Say what?

Een beetje achtergrond voor iedereen die niet zo thuis is in deze materie. We maken graag gebruik van bolt-snaps (musketonhaken in goed Nederlands) en niet van karabijnhaken. Deze laatste ken je misschien van de klimsport, wij noemen ze oneerbiedig suicide clips (zelfmoordsluitingen) vanwege de onhebbelijke eigenschap van die dingen om zich aan een lijn vast te clippen. Je kunt je vast voorstellen hoe gevaarlijk dat kan zijn, maar je kunt je misschien niet voorstellen hoe makkelijk dat gebeurt. In een omgeving waarin nu eenmaal sprake is van de aanwezigheid van lijnen (wrak, grot, zelfs gewoon in open water) is dit iets om rekening mee te houden. Tenslotte, soms nemen we die lijn expres mee (op en in wrakken), soms ligt hij er al (in grotten) en soms is die lijn gewoon verdwaald zoals het geval is met verloren vistuig. Je wil er niet aan vastgeclipt worden.

Deze bolt snaps knopen we met 2mm dikke nylon lijn vast. Waarom? Omdat we die altijd bij ons hebben (op een spoeltje of reel) en omdat het een betrouwbare verbinding vormt tussen bolt-snap en object, dit in tegenstelling tot een tie-wrap. Een nylon lijntje laat zich ook makkelijk lossnijden onder water als er sediment of klei in het veertje van de ‘gate’ terecht is gekomen. Wel zo fijn als je echt van dat uitrustingsstuk gebruik moet maken, maar de bolt-snap niet meer te openen blijkt.

Welk formaat? Dat hangt af van de toepassing natuurlijk, maar ook van je vingervlugheid en hoe dik je handschoenen zijn. Over het algemeen: zo klein mogelijk, maar wel groot genoeg om prettig mee te werken. Dit is wat ik gebruik:

  • Stage kit: 1″ of 1 1/4″
  • Manometerslang: 1″ of kleiner
  • Back-up lampje: 3/8″ of 1/2″
  • Primaire lamp: 1″ of kleiner
  • Primaire automaat: 3/4″ of kleiner

Zeg op! Hoe dan?

De Handleiding, met klikbare plaatjes!

IMG_1472

1. Kies een slimme plek voor je bolt-snap. In het geval van de manometer kan hij op het metaal onder de swivel, of direct op het rubber. Check even of hij zo je D-ring nog bereikt voordat je knoopt.

IMG_1473

2. Neem circa 30 cm nylon koord en…

IMG_1474

3. sla deze 3 keer om zowel de slang als de bolt-snap

IMG_1475

4. Kruis de lijn, dicht tegen de bolt-snap aan. Geen lus, alleen kruisen en een beetje strak trekken.

IMG_1476

5. Sla de bolt-snap naar de andere kant van de slang en..

IMG_1477

6. Maak een lus (een halve platte knoop dus). Trek deze lus héél strak…

IMG_1478

7. …en maak de platte knoop af. Rechts over links, links over rechts dus.

IMG_1479

8. Knip het overtollige koord weg met een schaar of zijkniptangetje…

IMG_1480

9. …tot er zo’n 7-10mm achter de knoop over is.

IMG_1481

10. Neem een aansteker en smelt het overtollige nylon tot aan de knoop weg en druk het gesmolten materiaal aan. Tip van Tijn: gebruik daarvoor de achterkant en niet je vinger. Doet minder zeer.